Dysfuntionella proteiner

I en artikel i Läkartidningen nr 51-52, 2007 skriver Stig Bengmark om dysfunktionella proteiner och hur de bidrar till sjukdomsutveckling som förhöjt blodtryck, ökad vikt och en rad kroniska sjukdomar.

Det var biokemisten Maillard som för ett sekel sedan upptäckte att om mat upphettas så bildas icke- enzymatiska kemiska föreningar mellan reducerande socker (socker med en aldehydgrupp: fruktos, glukos, glycerolaldehyd, laktos, arabinos och maltos) och reaktiva aminosyror i proteiner, peptider och nukleinsyror. I denna process frisätts väldigt många ofta mycket smakrika ”volatila föreningar” men också stora mängder av ofta bruna till svarta pigment, vilka göra att processen också kallas bryning:  pigmenten finns i te.x. brödskorpa, stekytan på stekt kött och fisk, buljonger, kinesisk soja, balsamico-produkter och i cola-drycker. Vita Maillardprodukter förekommer rikligt i mjölk- och äggpulver. Dessa kallas AGE (Advanced glycation end products).

Bengmark skriver vidare att liknande föreningar bildas mellan volatila fettsyror och proteiner, kallade advanced lipoxidation end products (ALE). Industriell hantering av växter t.ex. genom rostning, torkning, åtgärder för att förbättra smak och hållbarhet, ger upphov till stora mängder AGE/ALE i födan. Färska tobaksblad, färska kaffebönor och färska jordnötter är ytterst rika på antioxidativa substanser, men de försvinner i det närmaste totalt vid industriell behandling och ersätts av mindre nyttiga AGE/ALE-komplex.

De flesta kända växtantioxidanter inaktiveras vid temperaturer mellan 30° och 100°. Antioxidanterna i t ex oliv- och rapsolja elimineras redan vid ca 30°, och starkare upphettning, t.ex. med mikrovågor, förstör nästa alla antioxidanter. I takt med att antioxidanterna försvinner accelererar bildningen av Maillardprodukter och fortsätter närmast exponentiellt i takt med att temperaturen höjs från ca 80° och uppåt.

AGE och ALE (advanced lipoxidation end products) aktiverar bl.a RAGE, en receptor med central roll i den inflammatoriska processen i kroppen. Individer med kroniska sjukdomar visar ofta en hög nivå av RAGE.

Forskning under senare år har också påvisat förekomsten av en endogen löslig form av RAGE, kallad sRAGE, som tycks ha funktionen att hämma RAGE och motverka ackumulation av AGE/ALE i kroppen. Kliniska studier antyder att kroniska sjukdomar är förknippade inte bara med höga RAGE-nivåer utan lika mycket, och kanske lika viktigt, med låga sRAGE-nivåer. En inflammation är multifaktoriell, och en mångfald faktorer bidrar till dess uppkomst.

Det har även föreslagits att osteoporos inte skulle bero på främst mineralbrist utan på förhöjd systemisk inflammation. Nyligen rapporterades från USA både minskad bentäthet hos personer som konsumerar mer än 3 coladrycker i veckan och nedsatt lungfunktion hos personer som äter mycket av hållbarhetsbehandlat kött som bacon, korv och dylikt. Både coladrycker och rökt eller på annat sätt hållbarhetsbehandlad mat anses nämligen vara rika på AGE/ALE.

Livsmedel/livsmedelsgrupper som rapporteras innehålla större mängder av AGE/ALE:

Mjölkprodukter, speciellt mjölkpulver och ost i:

– glass

– barnmat

– näringslösningar för klinisk nutrition

– snabbmat som pizza, tacos, nachos, mesost, messmör

Sädesprodukter

– bakverk, specielltrostatbröd, brödskorpor, knäckebröd, pretzel, flingor som Rice Crispies, kakor, biscotti

Kött och fisk

innehållet ökar allteftersom man går från kokning till stekning i ugn (nio gånger så mycket som vid kokning)

Övrigt

– kaffe (speciellt mörkrostat) vissa teer, rostade/saltadejordnötter, alkoholhaltiga drycker, speciellt mörka och sockerhaltiga, kinesisksoja.

Följdaktligen kan det vara smart att inte konsumera för mycket av dessa produkter. Naturligtvis finns det mycket annat som är inflammationsbildande, liksom andra födoämnen som är inflammationshämmande – en medveten balansgång är det bästa, tycker jag.

Annonser

Grönkål!

Bild

På vårt julbord brukar vi alltid ha rätten ”Långkål” som är grönkål som koks, steks i smör och sedan kokas upp med grädde. Alltid fantastiskt gott! Just nu, i november och december finns det färsk grönkål i affärerna – tag vara på detta tillfälle!

Färsk grönkål är en supergrönsak. Och gott dessutom! Testa i en smoothie. Ett gott recept på en härlig grön smoothie:

– Några grönkålsblad (tag bort stjälkarna och skölj väl i kallt vatten)

– Ett halt päron

– En halv banan

– Lite honung

– Några blad citronmellis och några droppar lime eller citron

– 1 dl rismjölk och lite vatten

Mixa – drick och njut!

Grönkål innehåller inte bara mycket fiber som gör dig mätt utan även massa järn, K-vitamin, C-vitamin, A-vitamin, Kalcium och antioxidanter:

Bild

Funktionsmedicin

Ju mer jag lär mig om människokroppen ju mer förundrad och fascinerad blir jag över hur allting fungerar. Wow! Kroppen är ett universum i sig själv, i varje människa. Varenda del av oss hänger ihop och kan påverka varandra.

Olika krämpor, som de flesta av oss får då och då, är oftast inte rena tillfälligheter som bara händer utan något bakomliggande skäl. Jag tycker det är viktigt – och väldigt intressant – att försöka identifiera de bakomliggande faktorerna till att kroppen reagerar som den gör. Långt ifrån alla smärtor eller upplevelser i kroppen är farliga eller tyder på sjukdom – men de är kroppens sätt att visa att något inte är som det ska för tillfället. Jag tycker det är viktigt att lyssna på sin kropp och uppmärksamma signalerna den sänder ut, för då kan du försöka förstå orsaken/orsakerna bakom och därefter göra något åt saken.

Alla är vi olika och vissa har inte alls en stark koppling med sin kropp. Kanske för att de är rädda att de ska känna att någonting är fel och de måste gå till läkaren för undersökning? Hos denna grupp människor tror jag mycket kan ackumuleras under en längre tid och när bägaren är full kan en liten droppe få den att rinna över, vilket resulterar i sjukdom eller annan ohälsa. Jag tycker därför det är så mycket bättre att uppmärksamma sina symptom och försöka se samband.

Ofta har olika krämpor samma orsak. Inom funktionsmedicinen behandlar man inte symptom, man behandlar hela människan just eftersom hela människan hänger ihop. Allting påverkar hur vi mår: fysiska, psykiska och sociala faktorer. För att utreda och sedan behandla en människa som inte mår optimalt behövs därför mycket tid, alla individer är så komplexa. På så sätt blir oftast resultatet mer hållbart.

Det som är så fantastiskt är att människokroppen vill vara i balans, men eftersom människan i dagens samhälle utsätts för många faktorer som t.ex. långvarig stress utan möjlighet till återhämtning, miljögifter och suboptimal näring, så är det inte lätt för kroppen att balansera sig själv. Att träffa en näringsmedicinare med ett holistiskt funktionsmedicinskt perspektiv kan vara starten både på en resa i sig själv och mot ett friskare och gladare liv.

Serotonin i magen

I helgen var jag på en föreläsning om hormoner, sköldkörtel, binjurar och stress. Otroligt intressant, med tanke på att det ena påverkas av det andra i en lång kedja. En av alla fantastiska saker jag lärde mig var att ca 90% av vårt serotonin tillverkas i mag- och tarmkanalens celler. Det är alltså inte helt ovetenskapligt att referera till ”magkänsla”. Det är intressant att reflektera över varför en människa med mag- och tarmproblematik ofta påverkas negativt rent psykiskt. Är det av smärtan som sådan tillsammans med att individen har färre friska celler som tillverkar serotonin? Jag ska läsa på om detta och återkommer!