Light vs. socker

Mark Hyman skriver idag i en mycket intressant artikel att lightdrycker förmodligen orsakar övervikt mer än drycker med vanligt socker. Hur är det möjligt, vad händer i kroppen när du dricker lightdrycker, som t.ex. en Cola Light?

  • Artificiella sötningsmedel är flera gånger sötare än vanligt socker och aktiverar därmed vår genetiska preferens för sött mer än någon annan substans.
  • Artificiella sötningsmedel lurar din kropp att tro att den snart kommer att få i sig socker. Detta leder till att insulinproduktionen ökar, vilket leder till att kroppen lagrar mer fett.
  • Artificiella sötningsmedel saktar ned din metabolism, vilket leder till att du förbränner färre kalorier.  visar att råttor som äter artificiella sötningsmedel får en sänkt ämnesomsättning och uppvisar 14% mer kroppsfettpå endast två veckor – trots att de äter färre kalorier.
  • Artificiella sötningsmedel gör dig hungrig och sugen på socker och stärkelserika kolhydrater som bröd och pasta

En studie i American Journal of Clinical Nutrition visar att intag av drycker med artificiella sötningsmedel ökar risken för diabetes typ 2 mer än intag av drycker som innehåller vanligt socker.

Så, när man är medveten om detta så känns Coca Colas nya reklamsnutt väldigt skrämmande. Visserligen säger de att ”varje kalori räknas, även de från Coca Cola…” men konsumenter leds att tro att inga kalorier=nyttigt, vilket är väldigt långt från sanningen.

Annonser

Kalcium och Magnesium

Idag rapporterar SVT och DN m.fl. att ”Kalcium i maten är farligt för hjärtat”:

”Kvinnor som får i sig för mycket kalcium via maten löper ökad risk att dö i förtid, i synnerhet i någon hjärt-kärlsjukdom. Särskilt hög är risken för de kvinnor som utöver att få mycket kalcium från mat och dryck också tar tillskott av kalktabletter. Rönen kommer från en studie från KI som publicerats i British Medical Journal. Under tiden studien pågick dog närmare 12.000 av de 61.000 deltagande kvinnorna, varav 3.900 i någon hjärt-kärlsjukdom. När forskarna undersökte dödsfallen närmare kunde de se att dödligheten bland kvinnor med ett kalciumintag på över 1 400 milligram per dag, eller under 600 milligram per dag, ökade risken att dö i förtid jämfört med kvinnor med rekommenderat kalciumintag.”

Hur Kalcium verkar i kroppen beror inte endast på hur mycket Kalcium man äter utan även på hur det absorberas och hur det kan användas. Detta gäller alla mineraler och vitaminer. Alla mineraler och vitaminer arbetar med synergister och antagonister, d.v.s. med andra vitaminer och mineraler som antingen samverkar eller motverkar varandra. Enkelt utryckt så är det Kalcium som gör att muskelcellerna kan dra ihop stig och bli starka och Magnesium som gör att de kan slappna av. Båda funktionerna är naturligtvis nödvändiga för en frisk kropp.

När man äter för stora mängder av någon mineral, t.ex. som i detta fall, Kalcium, så minskar samtidigt mängden Magnesium i kroppen. Magnesiumbrist är en av de vanligaste mineralbristerna idag. I dagens samhälle bokstavligen skriker många kroppar efter mer Magnesium.

Kroppens förbrukning av Magnesium ökar under mental och fysisk stress stress och generellt gäller att Magnesium har en avslappnande effekt på kroppen. Magnesium är också mycket viktigt för att förebygga viss hjärt-kärl problematik och har en blodtrycksreglerande effekt. Magnesium kan förebygga kärlkramp samt minska förekomsten av oönskade kalciumavlagringar i artärer och hjärtklaffar och är viktigt för hela blodcirkulationen. En långvarig och allvarlig magnesiumbrist kan leda till förkalkningar i aorta, kranskärl, perifera kärl och i njurar. Magnesium bidrar även till normal blodkoagulation och minksar risken för blodproppar (Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska Uppslagsboken).

Kalcium är den grundläggande mineralen för rörelseförmågan och skelettet. För att Kalcium ska tas upp av kroppen behövs te.x. D-vitamin, fibrer och protein. Höga intag av t.ex. Magnesium och Zink minskar upptaget av Kalcium.

Det viktigaste för att kroppen ska fungera optimalt är rätt ratio mellan Kalcium och dess synergister och antagonister. Det är därför viktigt att man kontrollerar sina halter av Magnesium och Kalcium och speciellt ration mellan de två innan man tar stora mängder av den ena eller andra mineralen i form av tillskott. Som jag skrev ovan är det dock generellt sett mycket vanligt med brist på Magnesium och ytterst få människor får biverkningar av ett tillskott. Genomsnittssvensken har ett intag på 200-250mg/dag genom kosten, vilket ska ses i förhållande till att det rekommenderade intaget är 350mg/dag.

Normalt vs. Optimalt

Som titeln på min blogg antyder så gillar jag ordet ”optimalt”. Ofta får jag frågan om det inte är normalt att ha krämpa x eller z för ”de flesta människor får ju artros/svullen mage/trötthet på vintern/paltkoma…”, you name it. Om man tittar på befolkningen i helhet är det vanligt att man har någon krämpa, liten eller lite större, då och då. För det har ju de flesta. Väldigt få människor kan i ärlighetens namn påstå att de mår toppen, alltid, och aldrig behöver ta en Ipren eller Panodil, eller liknande. Men normalt är inte optimalt! Människokroppen eftersträvar balans och vill må så bra den bara kan. I dagens samhälle stöter vi på belastningar av olika slag som stress, besprutningsmedel i vår mat, mer urlakade jordar som gör att frukt och grönt innehåller mindre näring, samt att många är alltför stillasittande – faktorer som stressar våra kroppar. Utifrån dessa omständigheter finns det mycket man kan göra på individnivå för att bättre kunna hantera de yttre och inre faktorer som påverkar välmåendet. Näringsterapeuter och funktionsmedicinare tittar alltid på människan som helhet och kartlägger vilka faktorer som får individen ifråga att må som han/hon gör. Man tittar långt tillbaka i tiden och ber patienten berätta om hur hon/han känner sig fysiskt, psykiskt och spirituellt, alltså på alla de plan som gör oss till människor och som påverkar upplevelsen av vår egen hälsa. Genom olika tester finner terapeuten ofta näringsobalanser och hjälper sedan till att stärka upp kroppen med näring.

Det är alltid viktigt att utgå ifrån sig själv och inte förminska om man känner att man har en krämpa som man inte mår bra av. Ditt universum är du själv. Jag tycker därför att man aldrig ska nöja sig med att tänka att ”min smärta/känsla/förnimmelse är normal” även om alla bekanta och familj gladeligen känner igen sig i problemet. Kanske kan din faster leva med en uppsvullen mage och din kusin med huvudvärk flera gånger i månaden. Kanske menar din läkare att många krämpor kommer med åldern och ”det är så det är” – men det betyder inte att du måste acceptera att du har uppsvullen mage/huvudvärk/”ålderskrämpor”. Därmed menar jag absolut inte att det är nyttigt att förstora det man känner och bli hypokondriker. Det viktiga är att hantera situationen och försöka må så bra som du själv vill att du ska må för att du ska kunna uppnå dina mål och balans i livet. Smärtor/krämpor/känslor är kroppens sätt att kommunicera med huvudet att något inte står helt rätt till. Det gäller att lyssna på det för att försöka må så bra som möjligt.

Inflammation, raffinerade kolhydrater, glutenintolerans.

Många dieter utesluter snabba kolhydrater, t.ex. GI-kost och LCHF. Det har länge varit känt att snabba kolhydrater som finns i vitt socker och vitt mjöl (och därmed en stor del av vad vanliga människor äter, varje dag) är onyttiga och gör att man går upp i vikt när man inte använder energin som kolhydraterna ger. Däremot, om man skulle använda energin av t.ex. pastarätten man åt, skulle resultatet bli plus minus noll, d.v.s. ok. Detta är delvis sant.

På senare år har mycket forskning visat en annan sanning: Den vita raffinerade maten har långt fler hälsorisker än att man går upp i vikt. Om den enda nackdelen skulle vara viktuppgång skulle denna fråga inte vara så oroande. Men oroande, det är just vad det är: Livsmedelsverket o Co. borde omgående ändra sina riktlinjer och rekommendationer för att skydda befolkningen mot epidemin som sprider sig.

Det finns mycket starka samband mellan många inflammatoriska sjukdomar och socker, sötningsmedel och raffinerade kolhydrater. Alltså: Vitt bröd, vit pasta, kakor… Inflammation i kroppen är ofta den gemensamma nämnaren hos dem som drabbas av en kronisk sjukdom som hjärt- och kärlproblematik, depression, många cancerformer och diabetes, typ 2. Det finns även flera andra faktorer som ger inflammation i kroppen som t.ex. transfetter, för mycket Omega 6 i förhållande till Omega 3, stress och miljögifter. (Den goda nyheten är att dessa är alla faktorer som vi kan påverka!)

Många människor är överkänsliga mot gluten, som voilá: finns i fler produkter än vi kan föreställa oss. Bröd och pasta är bara de mest uppenbara exempel på stapelföda som innehåller detta ”gift”. Här talar vi inte om celiaki, d.v.s. akut allergi.  Glutenöverkänslighet är en autoimmun sjukdom och faran är att väldigt, väldigt många människor är överkänsliga mot gluten utan att veta om det. I dessa fall skapar det en låg-gradig systemisk inflammation i kroppen som kan visa sig på en mängd olika sätt och kan påverka alla kroppens organ, t.ex. i: hjärnan (brainfog, känsla av att inte kunna tänka ”ordentligt” och logiskt, huvudvärk…), leder (atros, smärta), mage och tarm (IBS, IBD, tarmcancer, smärta, uppsvälldhet), hjärta (arteroskleros) och allmän sjukdomskänsla/smärta som vandrar i kroppen.

Många raffinerade kolhydrater innehåller gluten. Överkänslighet/intolerans mot gluten är en betydande orsak till inflammation. En stor studie som publicerades i Journal of the American Medical Association 2009 (sept 16; 302(11):1171-8) visar att glutenintolerans och gömd/latent glutenintolerans risken att dö av (framför allt) hjärtsjukdom och cancer med 35-75%.Detta är skrämmande siffror, de mest extrema som är en betydande faktor till en människas död. Men – minst lika skrämmande är alla de människor som lider i det tysta, alla de som känner att de kunde må så mycket bättre, de som känner att deras kropp inte orkar och att de inte mår optimalt. Alla de som känner bara sällan känner att de är ”på topp”, de som är trötta och som måste ha flera koppar kaffe om dagen för att kunna/orka tänka ordentligt. Och alla de som tror att det är normalt att känna sig så eftersom läkarna inte hittar något som är uppenbart fel.

I framtidens sjukvård måste överkänsligheter tas på större allvar: Både för att öka livskvalitén hos miljoner människor och inte minst även för att spara kostnader inom sjukvården. Det måste bli enklare att förebygga sjukdomar på ett tidigt stadium och inte symptombehandla problemen som uppkommer. För att få ett hållbart resultat måste källan till problemet hittas. Och eftersom det är normalt att vara åtminstone lite överkänslig mot gluten borde alla göras uppmärksamma på de enorma hälsoeffekter de kan få om de minskar sitt glutenintag. Ingen skulle förlora på detta.