The Gluten Summit 2013

Igår började en mycket spännande onlinekonferens som organiseras av Dr Tom O’Bryan, läkare i USA. Han har bjudit in en rad olika experter (läkare, dietister, terapeuter och forskare) som t.o.m den 17 november ger presentationer om olika aspekter av gluten. Jag har lyssnat på flera av dagens föreläsningar och är väldigt glad att glutenöverkänslighet klättrar högre och högre upp på hälsoagendan.

Glutenöverkänslighet är långt  – LÅNGT – ifrån bara mag- och tarmrelaterad problematik. Gluten kan påverka hela kroppen på hundratals olika sätt: från mindre kanske knappt märkbara symptom; till alzheimers och MS; huvudvärk och depression; till hjärt/kärlproblem och smärtproblematik.

Gluten är en proteinfamilj som många i dagens samhälle har svårt att bryta ned.  Det vanliga vetet som finns idag innehåller mycket mer gluten än förr i tiden eftersom det har utvecklats för att vara mer tåligt – vilket är väldigt dåligt för våra kroppar.  Därför skadas tarmen och ett optimalt näringsupptaget hindras, vilket i sin tur leder till obalans eller brist av mineraler och vitaminer…vilket i sin tur, ja ni förstår vad jag menar. Det kan även leda till att kanalerna i den annars skyddande epitelvävnaden på tarmens insida öppnas upp för andra proteiner (t.ex. kasein) och ämnen som egentligen ska stanna i tarmen. Dessa hamnar sedan i blodomloppet, aktiverar immunförsvaret och orsakar inflammation, som på sikt orsakar en rad olika symptom och sjukdomar.

Idag talade Dr David Perlmutter om glutenöverkänslighet och neurologiska symptom och sjukdomar. Nedan delar jag delar en av hans slides med er, några meningar jag tycker sammanfattar det positiva med att diskussionen om gluten är i full gång och att kunskapen därmed kommer att nå ut till fler och fler.

Perlmutter

Skärmavbild 2013-11-12 kl. 12.58.14

Annonser

Jamba-gryta med pumpa, kidneybönor och örter

Jamba

I förra veckan lagade jag en fantastiskt god gryta som passar perfekt till denna årstid med proteinrika kidneybönor och söt pumpa. Idag lagade jag den igen och jag blev lika mätt och glad som förra gången! Jag kallar den av någon anledning Jamba-grytan kanske för att man blir på riktigt gott humör av den härliga söta och milda, men ändå kryddiga smakkombinationen.

Receptet räcker till ungefär 4 mindre portioner.

– Lägg 2 dl råris i blöt i minst några timmar, helst över natten för att fytinsyran* ska försvinna. Koka sedan upp riset tills det är nästan klart (måste fortfarande ha lite tuggmotstånd).

– Stek 4 hackade vitlöksklyftor, 0,5 tsk cayennepeppar, 1,5 tsk torkad oregano, 1 tsk torkad timjan i 1 msk extra virgin kokosolja på mellanvärme i ca 3 min.

– Blanda i en hackad medelstor lök, 3 dl pumpa i kuber (jag har använt Butternut eller Hokkaido), 1 morot i bitar och ca. 2 dl kidneybönor. Häll i en skvätt rapsolja och stek i ca 10 minuter på mellanvärme.

– Häll i ca. 6 dl ekologisk buljong, riset, några lagerblad och 1,5 tsk havssalt. Sjud i ca. 30 minuter, rör om regelbundet. Häll i extra vatten om det behövs – konsistensen ska vara mjuk och len men riset och pumpan ska fortfarande ha lite gott tuggmotstånd.

– Servera gärna med lite extra oregano.

Enjoy!

* Fytinsyra finns i obehandlade spannmål, nötter, linser och bönor och har i naturen som uppgift att skydda grödan från skadedjursangrepp och mögel. Fytinsyra är för människan en så kallad anti-nutrient som blockerar delar av näringsupptaget av mineraler. D.v.s. även om du äter näringsrikt råris är det ofta så att kroppen inte kan ta upp stora delar av mineralerna. Detta förhindras genom blötläggning (eller jäsning i t.ex. surdegsbröd) av spannmål. Jag kommer att skriva mer på detta tema längre fram.