Mottagning för Näringsterapi i Skåne (Malmö)

Näringsterapeut Malmö

Ni har väl inte missat att jag arbetar som näringsterapeut? Jag tar emot kunder på min mottagning i Malmö, men erbjuder även konsultationer genom Skype. Under mina konsultationer ger jag rådgivning om skräddarsydd kost och näring för en bättre hälsa – både genom kosten och med hjälp av näringstillskott – med målet att stärka kroppens organ och därigenom förebygga sjukdomar, eller att stärka kroppen om obalanser redan har uppstått.

Vill du ha mer energi för att kunna göra allt det du vill?

Har du lärt dig leva med symptom som du hellre vill vara utan?

Vill du ha inspiration för din matlagning eller behöver du hjälp med att hitta recept som passar dina överkänsligheter eller allergier?

Om du svarar ja på någon av dessa frågor skulle jag kanske kunna hjälpa dig. Välkommen att titta in på min hemsida:  www.naringsterapeut-catarina.com

ALLA KAN OPTIMERA SIN HÄLSA!

Annonser

Inflammation, immunförsvaret och depression

Att hur magen mår påverkar vårt humör och allmänna välmående kan nog de flesta känna igen sig i. Men vilka samband finns det mellan depression, immunförsvaret och depression?

När vi är sjuka arbetar immunförsvaret aktivt för att återställa balansen i kroppen. Vanliga symptom, förutom de fysiska som smärta och feber, är håglöshet och olust att göra saker man brukar göra med lätthet – symptom som har likheter (om än mycket mildare) med symptom vid depression. Just detta iakttagande gjorde att forskare för flera år sedan började titta närmare på sambandet mellan inflammation och depression: Denna artikel från The Guardian diskuterar aktuell forskning inom området. Studier, bl.a. denna, visar att nivåerna av proinflammatoriska cytokiner ökar markant hos personer med bipolär sjukdom under försökspersonernas maniska perioder.

George Slavich, Assistant Professor i klinisk psykologi vid University of California säger: “I don’t even talk about depression as a psychiatric condition any more. It does involve psychology, but it also involves equal parts of biology and physical health.”

För att må så bra som möjligt och minska riskerna att utveckla en depression (och inflammatoriska sjukdomar) är det därför bra att tänka utifrån ett anti-inflammatoriskt perspektiv:  Att helt enkelt äta en kost som passar dig, innehållandes så naturlig mat som möjligt och med små mängder socker och transfetter; minska stressen; andas ordentligt och inte glömma den fysiska aktiviteten. Många födoämnen är naturligt anti-inflammatoriska. Även överkänsligheter av olika slag stressar kroppen och kan orsaka systemisk inflammation. Framför allt, respektera din mage. Glöm inte att ”The gut is your second brain” (se The Second brain, en klassisk bok av Michael Gershon).

Men som alltid när det gäller kroppen ska man vara mycket försiktig med att förenkla orsak och verkan: Det finns oftast ett flertal olika orsaker till samma problematik. Vad gäller just sambandet mellan inflammation och depression så vore det, som det står i artikeln i The Guardian, väldigt bra om ett blodtest skulle vara standard för individer som diagnosticerats med depression. På så sätt skulle patienten förstå orsaken till symptomen och skulle kunna vidta åtgärder och få mer effektiv behandling.