Italien-gluten=Sant!

JagUnknown blev så glad när jag läste denna artikel i NY Times om glutenfri mat i Italien.

Man skulle kunna tro att Italien är en no-go-zone för oss som är känsliga mot gluten men så är det absolut inte. Tvärtom! Italienare är specialister på att anpassa pasta och pizza  – etc etc – så att det passar även dem som mår dåligt av att äta gluten. T.ex. så bildades den italienska associationen för celiaki redan 1979 och i Italien har det forskats mycket på ämnet. Många av världens främsta experter inom området har italienskt ursprung.

I Italien snurrar, som bekant, livet runt råvaror, måltider, matlagning och den sociala samvaro som finns genom delade måltider. Att individer med celiaki (vilket är vanligt i Italien) inte skulle få tal del av detta skulle vara ”A tragedy worse than death”.

Alla med celiaki får ett bidrag från staten på 100Euro i månaden och glutenfria produkter köps på apoteket eftersom glutenfria produkter ses som medicin. Lagen kräver att det finns glutenfria alternativ på skolor, sjukhus och allmänna platser.

I pasta & pizzans förlovade land är man så pass insatt i hur mat påverkar oss, både fysiskt, psykiskt och socialt och förstår att det påverkar en människa att behöva avstå från att äta god mat. Eller om man inte kan gå ut och äta eftersom det finns få/inga/tråkiga glutenfria alternativ. Därför är senza glutine djupt inrotat så att alla blir mätta, glada och belåtna!

Uppdatering 1 augusti 2016:

Vi har nu kommit hem efter 10 dagar i Toskana och jag kan glatt konstatera att jag inte gick hungrig. Inte alls! Alla vi stötte på var medvetna om vad glutenfritt innebär och de var mycket noggranna med att den glutenfria maten inte riskerade att kontamineras: t.ex. var jag flera gånger med om att de (av ren rutin) bytte skärbräda och kniv, samt använde plasthandskar, sekunden efter jag sagt ”senza glutine”. Från små caféer till vanliga restauranger och hotell, de flesta hade flera bra glutenfria alternativ (även pasta och pizza). Och hade de inte det så upplevde jag att köket kunde modifiera befintliga rätter så att de skulle passa mig. Utan problem och med glädje! En varm dag i Siena snubblade jag in i glassaffären Grom och upptäckte till min stora glädje att all glass, ja alla produkter i butiken, var gluten- och vetefria och även gjorda på helt naturliga ingredienser. En glass att njuta av! För övrigt hade alla glassbarer vi besökte ingredienslistor upphängda på väggen. Jag kan konstatera att jag kände mig trygg när jag åt eftersom jag snabbt märkte att kunskapsnivån var hög och även att största försiktighet vidtogs. Kan därför varmt rekommendera Italien till alla er som inte äter gluten!

 

Om inflammation och depression

Mer och mer forskning under de senaste åren visar på ett samband mellan inflammation och depression. Inflammation är immunsystemets svar på skador och infektioner. När immunförsvaret aktiveras produceras bl.a. cytokiner, en sorts protein som faciliterar intracellulär kommunikation. Samtidigt vet man att individer med depression och även individer med temporär nedstämdhet ofta har en förhöjd nivå av cytokiner.

För att bota depression tittar nu forskare på möjligheten att även fokusera på det inflammatoriska tillståndet snarare än på enbart det neurologiska. Professorn och psykobiologen Turhan Canli går steget längre och vill se på depression som en typ av infektionssjukdom. Han menar inte infektion i den bemärkelsen att den lätt skulle smitta människor emellan, utan snarare att en infektion eller inflammation har orsakats av ett virus, bakterie eller parasit. Se hans TED Talk om detta här.

I denna artikel i The Guardian skriver författaren Caroline Williams:

“The good news is that the few clinical trials done so far have found that adding anti-inflammatory medicines to antidepressants not only improves symptoms, it also increases the proportion of people who respond to treatment, although more trials will be needed to confirm this. There is also some evidence that omega 3 and curcumin, an extract of the spice turmeric, might have similar effects. Both are available over the counter and might be worth a try, although as an add-on to any prescribed treatment – there’s definitely not enough evidence to use them as a replacement.”

Man kan själv göra mycket för att minska risken för inflammation. Genom en naturlig kost och balanserad livsstil kan du uppnå stora positiva effekter.

The magic bullet is You

Tänk om det bara skulle handla om att ändra sin kosthållning och äta väl valda tillskott för att må bättre eller för att bli frisk från sjukdom. Det vore enkelt! Som näringsterapeut förespråkar jag naturligtvis både att du anpassar din kost så att den passar just dina individuella behov och även att du genom maten och ibland näringstillskott förser din kropp med den näring som du behöver. Detta är en nödvändig grund – har du inte lagt ett stabilt fundament blir det svårt att komma vidare. Maten du äter är information till dina celler.

Men att läka och bli frisk från sjukdom kan (men behöver inte) vara oändligt mycket mer komplext än så. I denna kloka artikel skriver Jessica Flanigan om två olika angreppsvinklar på autoimmuna sjukdomar – ”bottom-up” och ”top-down”.

Bottom-up handlar kortfattat om att ”bestämma dig för att äta hälsosamt, vara envis och hålla sig till sin plan.” Top-down handlar om att du skapar ett vidvinkelperspektiv över ditt liv – det innefattar först och främst tillit och kärlek till dig själv och tilltro att du kan och kommer att må bättre. Det handlar även om att tillåta dig att våga titta på ditt förflutna och på din uppväxt och ifrågasätta om något som har hänt tidigare i livet har påverkat att du blivit sjuk, d.v.s. en ”trigger”. Det betyder att våga utvärdera hur du lever idag: lever du på ett sätt där du känner egenkärlek, acceptans och glädje?

Samtidigt handlar bottom-up perspektivet lika mycket om att försöka hitta rent fysiska/biokemiska orsaker till ditt mående, vilket handlar om ett detektivarbete och innefattar både funktionsmedicinska och skolmedicinska labbprover. Rent fysiska och mätbara obalanser i kroppen, som t.ex. inflammation, obalanserad matsmältning och tarmflora, sköldkörtelproblematik, hormonell obalans, infektioner etc. är negativa inte minst för det psykiska välmåendet – och för att må bättre rent psykiskt är det absolut nödvändigt att belysa eller åtgärda den faktor eller faktorer som ”sitter i vägen”.

Alla är komplexa individer och därför är det, enligt min uppfattning, viktigt att omfamna att du är unik och att arbeta på flera olika fronter samtidigt. Vad som är hönan och ägget och tvärtom är långtifrån alltid glasklart.

 

Industrin kopplar onyttig kost till depression

Stora nyheter! Missa inte att läsa denna artikel i SVD om en ny studie som bl.a. handlar om sambandet mellan inflammationsdrivande onyttig kost och depression, en studie som finansierades av forskningsorganet International Life Science Institute. ILSI finansieras till stor del av livsmedelsindustrin – så detta är stora nyheter! Läs mer i artikeln eller på bloggen Food Pharmacy.

Meet the siblings: Placebo & Nocebo

I denna artikel skriver Yasmina Ykelstam, känd som The Low Histamine Chef, om den så kallade Noceboeffekten: ”Placebos onda syskon” som den också skämtsamt kallas. Placebo innebär att man får ett positivt resultat från t.ex. en medicin/tillskott som egentligen är helt verkningslöst (”sockerpiller”). Nocebo å andra sidan betyder att man får ett negativt resultat, d.v.s. mår sämre/dåligt av en medicin/tillskott eftersom man förväntar dig att det ska hända: ”Believing that something will harm you is likely to increase the odds of it happening.” T.ex. så ökar ofta risken att du faktiskt känner av en biverkning när du läser igenom listan med de möjliga biverkningar som en ny medicin kan ge.

Placebo har länge setts som något negativt men fler och fler börjar nu se placebo i ett helt annat skimmer: Tänk att människokroppen faktiskt kan bli friskare genom att tro att den förändring/den medicin/det tillskott man gör/tar kommer att ha den effekten. Det är enormt! Har du inte läst läkaren Lissa Rankin underbara bok Mind over Medicine så rekommenderar jag dig att göra det!

Vad gäller det onda syskonets, Nocebos, effekt på hälsan i samband med mat och överkänsligheter, skriver Yasmina Ykelstam:

This (nocebo) is what I believe is the number 1 impediment to healing in our world: the belief that food hurts us. It’s hard to argue with that belief because hey, foods do often hurt! They also have the power to heal but most of us spend very little time focusing on reframing the problem so that we use the power of the brain to intensify the healing power of the food rather than the flip side. I’ve experienced first hand how expecting to react is a self-fulfilling prophecy.

Läs mer om placebo och nocebo i denna artikel som nyligen publicerades i US News. Där kan man bl.a läsa om studier som, eventuellt, visar på noceboeffekten:

In a 2014 study of patient expectancy in antidepressant trials, Dr. Bret Rutherford, a professor of psychiatry at the Columbia University College of Physicians and Surgeons, and his colleagues gave participants fluoxetine for their depression. After 12 weeks, some patients were switched to a placebo and some were told they might be switched to a placebo. In the latter group, those who were told they might get a placebo but actually stayed on fluoxetine experienced a worsening of their depressive symptoms. In other words, ”changes in the patients’ expectancy mediated the effect” of the treatment they actually received, Rutherford says.

Återigen kommer vi tillbaka till samma helt naturliga slutsats, människan är en helhet: Det går inte att separera tankar, fysisk hälsa, psykisk hälsa, känsla av meningsfullhet för för att må bra. I Lissa Rankins ord:

“What about the person who smokes, drinks, eats pasta and pepperoni pizza, and lives to be 100 because his life is so full of love, vitality, and purpose that he doesn’t want to leave it? I had a sneaking suspicion that there is a lot more to optimal health than we think.”

“With all those negative emotions filling her mind and all those stress hormones coursing through her body, no vegetable, supplement, exercise program, or drug was going to be strong enough to counteract the harmful health effects of chronic stress responses on her body.”

Så sant. Hälsa är multidimensionellt och det är just det som gör den så fin och enkel när du mår bra – och till en orkester som spelar utan dirigent och helt fel när du mår dåligt.

Antioxidanter och cancer – vad ska man tro?

questionmark

I förra veckan rapporterades det i media att antioxidanter påskyndar tumörväxt vid malignt melanom. Detta har även studerats tidigare och är en viktig upptäckt, men vad betyder och innebär forskningsresultaten?

I pressmeddelandet från Sahlgrenska Akademien, där studien genomfördes, står följande:

Ny forskning vid Sahlgrenska akademin visar att antioxidanter fördubblar spridningen av malignt melanom i möss. Resultaten stärker forskarnas tidigare studier som visar att antioxidanter påskyndar lungcancer. Cancerpatienter och personer med en ökad risk för cancer bör därför få rådet att undvika kosttillskott med antioxidanter, anser professor Martin Bergö.

Detta är vid första anblick skrämmande slutsatser för alla som tar antioxidanter i tron om att de har en positiv verkan. Men vad är antioxidanter? På bloggen foodpharmacy.se kommenterar Professor Stig Bengmark:

Vem kan finna det rimligt att samla alla antioxidanter under en hatt? Det finns tusentals olika antioxidanter med inbördes stora skillnader, både vad gäller biologi och funktion. Antioxidanter, liksom probiotika, får ofta ”kollektiv” behandling – alla behandlas som en och samma. Så är det givetvis inte, alla har inbördes helt olika biologiska effekter. Ingen skulle få för sig att skriva: ”läkemedel accelererar progression av lungcancer.” Den aktuella artikeln borde inte hetat ”antioxidanter accelerar tumörtillväxt…” utan ”NAC och vitamin E accelererar…”.

Professor Bergö och hans medarbetare har bara undersökt tillskott av just dessa två antioxidanter vilka kallas NAC och vitamin E, och att just dessa substanser har ”adversa effekter” har faktiskt visats flera gånger i det förgångna. På samma sätt har många andra antioxidanter visat sig ha fördröjande effekter på tumörtillväxt, vilket bl.a. Linus Pauling förtjänstfullt visade för 30-40 år sedan. Dessa effekter har sedan dess Pauling-institutet i USA framgångsrikt fortsatt att forska kring. Pauling själv ansåg sig ha fördröjt sin egen cancer i årtionden genom att ta stora doser vitamin C – också en känd antioxidant.

Bertil Wosk från Holistic, som säljer kosttillskott, kommenterar studien i ett inlägg här. Även i januari 2014 rapporterade media om lungcancer och antioxidanter, läs mer här. Många har reagerat på studien och medias rapportering, t.ex. kommenterar friskvårdstidningen Kurera det i denna artikel.

Forskning är naturligtvis absolut grundläggande för att vi ska få bättre förståelse för hur allting fungerar. Forskningsresultat kan ställa en etablerad världsbild upp och ned och visa svart på vitt att något kanske inte är så som vi alltid har trott. Men mediarapportering har tendens att bli onyanserad – även om det finns sanning i budskapet. 

Väldigt många studier har gjorts på antioxidanter och cancer genom åren. För dem som vill fördjupa sig i ämnet är det bara att söka efter publicerade artiklar på Pub Med.

Vad betyder hälsa för dig?

Ditch the scale

Vad betyder hälsa för dig? Vad betyder det att ”må bra”? Betyder det att du är tillfreds med hur din kropp är och ser ut – utanpå och inuti? Betyder det att du ser fram emot dagen när du vaknar på morgonen? Betyder det att du kan springa ett marathon? Betyder det att du äter en hälsosam kost eller dricker gröna juicer varje dag? Betyder det att vara tillfreds med livet?

Det finns naturligtvis inget rätt eller fel svar på denna fråga. Jag tror alla svarar relativt olika, men ändå att de flesta känner ungefär samma. Jag tycker att det kan vara värt att reflektera över denna fråga ett litet tag. Och att se sitt eget svar som inspiration till antingen att:

1) Om du mår bra idag: Uppmärksamma och uppskatta allt det som du faktiskt kan genomföra och njuta av i din vardag: Att cykla till jobbet, att orka leka med dina barn eller att känna dig positiv – vardagliga aspekter av livet som en person som är sjuk längtar efter.

2) Om du idag inte mår så bra du önskar: Försök att genomföra en förändring, hur stor eller liten den än må vara. Glöm inte bort att kroppen är fantastisk och att den vill vara i balans och må bra! Ha tilltro till dig och din egen kropp.

Så sajten Delicious Obsessions finns en fantastisk lista på över 50 aspekter/saker som beskriver vad hälsa kan vara/innefatta/betyda. Tankeväckande och inspirerande!

Cocktaileffekten – ny studie

En ny studie publicerad i Nature Communications (3 september 2015) utforskar mekanismerna bakom den synergieffekt som uppstår vid exponering/intag av olika ”toxiner” (läkemedel, kemikalier, pesticider etc).

Forskarna har kommit fram till att och hur metabolismen påverkas negativt även vid intag i låga (”säkra”) mängder av olika separata ämnen – orsaken är den synergieffekt som uppstår när kroppen utsätts för flertalet olika ämnen samtidigt. Läs mer i Kelly Brogans inlägg, eller direkt i studien.

Ännu en orsak alltså att göra det man kan för att äta ekologiskt, använda naturliga produkter och andas ren luft i naturen då och då!

Polyfarmacia patologica – krönika i Läkartidningen

Från Läkartidningen: En AT-läkares tankar runt polyfarmaci. Inlägget ger en synnerligen intressant och skrämmande inblick i vardagen hos människor som av olika skäl inte kan ha koll på vilka mediciner de har fått utskriva: Hur medicin A reagerar med medicin B – hur medicin B möjligtvis även reagerar på kombinationen av medicin C & D – hur C & F tillsammans reagerar på medicin E etc. Sagan fortsätter sedan när ytterligare mediciner skrivs ut mot biverkningarna som uppstår p.g.a. intaget av någon av medicinerna/kombinationen av någon/några av medicinerna.

Och hur ska man som patient kunna ha koll på dessa interaktioner, som dessutom är mycket individuella? Faktum är att det finns väldigt lite forskning på hur tre mediciner eller fler interagerar. Även som du skulle kunna FASS utantill skulle du alltså inte lyckas komma åt denna information. För den finns inte.

Det är uppenbart att farbrorn i artikeln inte behöver ta 25 mediciner för att behandla grundproblemet, vilket förefaller vara en hjärtinfarkt för tio år sedan. Flertalet av medicinerna han har på sin medicinlista har alltså skrivits ut mot biverkningarna som de andra medicinerna ger.

Min slutsats: Det är fantastiskt att det finns effektiva mediciner som hjälper sjuka människor. Men det blir fullständigt absurt när överblicken tappas och man sätter plåster på plåster på plåster på plåster – samtidigt som man inte tar andra åtgärder som skulle hjälpa grundproblemet – främst genom kosten och livsstilsförändringar.